Leena/RedBubble

Allaoleva kuvaa klikkaamalla pääset profiilini, josta voi ostaa kortteja, canvastaulu, postereita tai t-paitoja
Slideshowsta pääsee kulloiseenkin kuvaan

Buy my art

TILAA PURCHASE
Tilaa Leenan tai Lassin kuvia RedBubblesta klikkaamalla bannereita. Saatavana postereita, canvaksia, kortteja ym eri kokoisina. Purchase our posters, canvas, cards etc. from the RedBubble -service. Click the banners! Leena up, Lassi down.
Lassi in RedBubble
Buy my art

Galleria: Valossa ja varjossa – HDR

No Gravatar

Tämän kesän 2009 olen kuvannut kasveja HDR-haarukointia käyttäen. Itselleni se on merkinnyt koetta, mutta innostuin asiasta niin, että nyt kuvaan vain sarjoina aina kun mahdollista.  Kolmen kuvan sarjoja, viiden kuvan sarjoja. Kamerani (Sony alpha 900 ja 700) tarjoavat 0, -2, +2 EV haarukoinnin, mutta kaipaan jo suurempaa!

HDR-prosessin päämerkitys on siinä, että kuvan dynamiikka kasvaa. Eli varjot eivät mene tukkoon, kirkkaat eivät pala. Värit ovat täyteläisempiä. Jos haarukointi on riittävää. Enemmänkin kuin tuon vakiosarjan joskus tarvitsee; silloin on siirryttävä manuaaliseen valotukseen. Kamerassani on rungossa kuvanvakaaja, ja käsivaraltakin pääsee melko pitkälle. Ilkein asia on, kun hyvät kuvat eivät softissa yhdistykään. Yleensä yhdistän Photomatixilla, Photoshopilla (CS3, CS4) mutta myös PhotoAcute-nimisellä ohjelmalla. Jälkimmäisellä on oma ohjelma käsivaraisesti otettujen kuvien yhdistämiseen. Picturenaut olisi nopea yhdistäjä, mutta siinä ei ole raw-tukea.

HDR-kuvat on aina valmistettava koneella. Ne ovat työläitä.  Väriavaruus on jatkuva tai liukuva (floating) ja 32-bittisessä välivaiheessa sävyjä ja kirkkauksia on käytössä lukematon määrä.  Ne on ikään kuin itse valittava! Prosessin nimi on “tonemapping”. Kuvan paikalliseen sävyjen korjaukseen (local contrast) pääsee Photomatixilla ja Photoshopilla, ensinmainitulla ehkä helpommin, kun oppii sen kimurantit työkalut.  Työnkulku ei kuitenkaan ole niin vaikea kuin miltä kuulostaa kun asiaan pääsee vähän sisälle. Ala on nopeasti kehittyvä, uusia softia, jopa kameroita, tulee.

Photomatix loi aikanaan HDR-innostuksen vaikka ala oikeasti syntyi filmiteollisuudessa. Photomatix loi samalla nettiin tietyn tyylin, jota alettiin pitää HDR:nä. Jotain viehkoa siinä onkin – impressionistista, dramaattista värikylläistä, pintarakennetta korostavaa, mutta kyllä moni sitä vierastaa ja kyllä siihen kyllästyykin. Mutta HDR ei ole yhtä kuin tämä tyyli. Näissä galleriani kuvissa pyrin lähinnä kasvattamaan dynamiikka, toimimaan hankalissa olosuhteissa. Värikylläsisyys tulee kuin itsestään, yleensä sitä pitää vähän suitsia. Joihinkin sitä hiukan jätän. Joskus HDR paljastaa värejä sieltä mistä niitä ei ensin hoksannut. Ylimääräisiä se ei luo! Yhdessä kuvassa on omasta mielestäni “liikaa” saturaatiota, mutta mikähän se teidän mielestänne on?

Gallerian kuvat eivät muodosta kokonaisuutta. Pikemminkin ne edustavat ongelmallisia kuvaustilanteita, joissa luullakseni HDR:stä on hyötyä. Se auttaa kuvaamaan niin hämärässä kuin keskipäivän kovassa. Olen pyrkinyt siihen, ettei katsoja ensimmäisenä kummastu ta huudahda – HDR!. Siis näkymätön HDR, paras HDR, näissä.

Yrtittäkäähän kalibroida näyttönne! Se kannattaa! – Kuvaa klikkaamalla galleriaan!

Hollolan Herralan Hahmajärvi

Panen herätteeksi yhden ei kasvi- vaan maisemakuvan, jossa ehkä on hiukan sitä Photomatix-tyylistä voimaa… mutta katsokaa vastarantaa, miten muuten saatte vastavaloon tuonne kauas metsän värit! Kuvassa on Hollolan Herralan Hahmajärvi, jonka rannoilta monet kasvikuvani ovat peräisin.

10 Responses to Galleria: Valossa ja varjossa – HDR

  • Kiitos kiitos kiitos tästä hyvästä HDR -selvityksestä. Tuossa lomamatkalla hieman harmitti etten ole vielä noin pitkällä tuon ison kameran opettelun kanssa. Mutta pikkuhiljaa ja tällaiset kuvaukset pistävät innostamaan lisää. Toki harmitti siellä keskellä komeinta kukkaniittyä myös moni muukin asia, joita en osannut vielä tehdä ;)

  • Kiva kiva että joku jaksaa lukea… aion kirjoitella lisääkin, sillä opettelua tämä on ja kirjoittaessa asiat jäsentyvät uudelleen.

  • Jostain syystä tuo PicLensin galleria latasi vain yhden kuvan, joten en voi kommentoida vaihtoehtoja.

    Onko teillä muuten käytetty Photomatixia kuvan tekemiseen, vaiko onko sen tulos vasta pohja varsinaisen kuvan tekemiseen kuten tässä http://www.stuckincustoms.com/hdr-tutorial/ löytämässäni ammattilaisen ohjeessa oli?

  • Ja tietysti unohtu mainostaa, että viime päivien merkinnöissä on pari Photomatixilla raw-kuvasta tuunattua semiHDRää. :-)

  • Hei! Kiitos kommenteista. Poistin PicLens slideshown postauksista. Se ei jostain syystä toiminut. Galleriassa sen pitäisi toimia, ainakin täällä ja tutuilla toimii.

    Photomatix on vain välivaihe, se yhdistää kuvat ja tottakai sillä pyritään jo mahdollisimman hyvään kuvaan, siis myös tounmäpätään. Mutta loppusäädöt tehdään Lightroomissa ja/tai Photoshopissa. Usein kuvaa jatketaan eteenpäin liittämällä se toiseen kuvaan jne.

    Linkkisi tuto on tuttu mutta vähään aikaan en ole käynyt tällä sivulla. Uusi kirjakin löytyi hankittavaksi! Kaveri taitaa tehdä juuri ns. artistic-linjaa.

    Sinun semi-hdr -kuvasi värien käsittely on nättiä! En ole itse kokeillut mutta vasta ilmestyneessä Photomatixin uudessa versiossa on oma työkalunsakin semi-hdr:lle. Joko latasit?

    Lähdemme pian käymään Oulujärvellä. Palaamme maanantaina illalla.

  • Todella kaunista katsottavaa! Kuulun just siihen ryhmään ihmisiä jotka eivät pidä siitä extreme-HDR-tyylistä. Tietyssä yhteydessä se on ok, mutta haluan useimmin että valokuvat näyttävät juuri valokuvilta, sellaisilta jotka voi kuvitella tulleen suoraan kamerasta. Siksi olen aina ihaillut kuinka sinä työstät HDR:ää kun lopputulos on aina niin luonnollinen – tai siis se “näkymätön HDR”!

    Ja kiitos vinkistä että Photomatixista on tullut uusi versio. Asensin heti, ja nyt kokeilemaan! Onneksi alan pikkuhiljaa päästä sinuiksi ohjelman kanssa ja uusimmat yritykset alkaa jo näyttää ihan valokuvilta. :) Mutta käytän usein myös LR/Enfusea Lightroomin kautta, sen HDR-työstö on näkymätön ilman säätöjä, tosin se vaatii suurempaa haarukointia kuin PM joten käsittelen usein kuvat molemmissa ja vertaan kummasta tuli parempi.

  • Tuolla linkkaamallani neuvojallahan Photomatixin tuotos ei ollut edes välivaihe, vaan tavallaan template, jonka avulla sitten niistä alkuperäisistä kuvista yhdistettiin se lopullinen tuotos. Käsitin, että noin kait kohina minimoituisi, kun Photomatixissa itselläni se ainakin tulee tosi helposti näkyviin.

    Muutaman kerran oon itte Gimpillä vetänyt sitten kohinan poistoa tai terävöitystä kuvaan lisää, mutta yleensä se tuntuu aika turhalta kun ei omin silmin huomaa isompaa eroa tuloksissa.

    Ja kiitos kehusta! :-) Koitin taas tarkistuksen ja uusin olisi 3.2.0 ja se sama on ittelläni. En huomannut mitään uutta toimintoa tuolle semi-hdrlle – heitän raw:n vain ohjelmaan ja se rakentaa semin, minkä jälkeen avaan Tonemappingin normaalisti.

  • Hei Timo . vastaan vähän perusteellisemmin. – Mielestäni mulle oli Photomatixiin ilmestynyt single-file -nappi mutta ehkä en ole sitä ennen edes huomannut. No, se siitä, en ole yhden kuvan HDR:iä tehnytkään.

    Luin tuon sivuston tuton nyt uudestaan. No, joo, noinhan se pitäisi tehdä. Mutta tutossa oli kyllä äärimmäinen kuva citystä: yö, liikkuvia ihmisjoukkoja, bussi, autoja, mainosvaloja jne. Kaikki kuvat laitetaan tasoiksi, päällimmäiseksi photomatix-jpg, alle kaikki sarjan raw:t. Terävät ja epäterävät ja hdr-tehosteelliset alueet valitaan itse. Työlästä! Se käy vaikeassa kuvassa, tärkeässä kuvassa, tilaustyössä, tai taiteellisessa prosessissa. Mutta periaatteessa teemmekin juuri noin mutta kevyemmin – maskaamme usein Photoshopissa joitakin osia esiin ja käytämme tarpeellista määrää tasoja.

    Jos Photomatix epäonnistuu esim taivaassa (jotakin kohinan kaltaista häikkää), korvaamme sen Photoshopissa jostain toisesta kuvasta. Tarpeen mukaan! Mutta tasojen käyttö ei sinänsä poista noisea. Kaveri käyttää meille tuntematonta koninanpoistajaa.

    Kohinan kanssa meillä ei mielestämme ole ollut ongelmia, emme juuri kuvaa pimeässä (pohjoinen kesäyö on valoisa!) koska aiheenamme useimmiten ovat kasvit.

    Yhden kuvan HDR:ää tarttii kokeilla; en ole siihen uskonut. Mutta aika usein sarja jää vajaaksi vaikkapa tärinän takia. Kokeillaan. Kiitti kommentista!

  • Täytyy myöntää, että kävin kattomassa vain siinä päävalikossa, pitää seuraavan kuvan käsittelyn yhteydessä tsekata näkyyko jotain tuollaista. Onkos muuten versio Win vai Mäc, niissähän voi olla jotain eroa?

    Tuo työläys tosiaan mullekin pisti silmään, oon nyt huomannut etten yleensä muistaehdijaksa edes tehdä sitä normaalihaarukointia jalustalla, vaan tyydyn raw-semiin. Tosin ‘työläs’ sanakin taitaa olla meillä hiukan eri voimaksuuksinen :-) .

  • No ei siihen semi-hdr:ään tainnut tulla uutta, katsoin huolimattomasti. Mietin vielä tuota työjärjestystä. Kaveri kertoo kuvaavansa todella tukevalta jalustalta niin, että hän voi jättää yhdistä (align)-käskyn ruksaamatta Photomatixissa. Eli kaikki kuvat sattuvat Photoshopissa pikselilleen yhteen, tasoina. Meidän vehkeillä tasot tarvitsisi käsin liikutella kohdalleen. – Onnistuu, sanoo Leena, mutta minusta se on hankalaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>